Wykład pierwszy
http://www.facebook.com/events/292723380816355/
A przydałoby się wysłać tam autobus z osobami odpowiedzialnymi za kształcenie młodych ludzi na jeleniogórskich uczelniach. Pominę tutaj ZOD PWr w Jeleniej Górze, ponieważ kierunki, które są proponowane na tej uczelni odpowiadają w zasadzie zapotrzebowaniu na rynku pracy.
Inaczej ma się sprawa na pozostałych. Skupię się w moim tekście tylko na Uniwersytecie Ekonomicznym, Wydział Gospodarki Regionalnej i Turystyki....
Dziwię się, że pracownicy tej uczelni nie przyjeżdżają do niej samochodami z przełomu lat 60/70. Pasowałoby to w sam raz do tego co proponują studentom. Studia kompletnie nieprzydatne do czegokolwiek w Jeleniej Górze i okolicach.
Załóżmy w najlepszych chęciach iż połowa studentów jest z innych części Polski. I na stu przykładowych absolwentów, w Jeleniej Górze i okolicach pozostaje pięćdziesiąt osób każdego roku.
Są silnie profilowanymi ekonomistami, którzy bez dodatkowych kursów i studiów podyplomowych nie mogą zająć się chociażby księgowością w prywatnych podmiotach gospodarczych. Na studiach nikt ich tego nie uczył. Coś tam może powiedziano, ale tak aby przypadkiem nikt niczego nie wiedział i nie otworzył jakiejś konkurencji.
W sumie studenci mogliby studiować kierunek turystyki w Burkina Faso, w okresie pomiędzy 24 a 39 rokiem XXego stulecia. Taki sam ma to sens.
Ile osób po tych kierunkach znajdzie pracę ? Bez znajomości lub na normalnej umowie o pracę a nie śmieciowej? I tak każdego roku armia bezrobotnych lub „bezrobotnych” na głodowych umowach rośnie. Po co komu co roku 50 osób ds. turystyki w naszym regionie ? Po co? Skoro turystyka jest rozwinięta na podobnym poziomie jak 200 lat temu za czasów Wilhelma. Prywatni przedsiębiorcy prowadzący zajazdy, gościńce, wille, pensjonaty i hotele, nie potrzebują tych osób, WCALE.
Dlaczego nikt nie zajmie się reorganizacja tego wydziału?
A teraz UWAGA! Zupełnie za darmo, powiem jak ja to widzę. I niech jakiś przedsiębiorca na tym zarobi i niech da zarobić tym młodym ludziom.
Tych którzy są już niestety ekonomistami od turystyki, niech za pomocą dotacji unijnych przekwalifikuje na ekonomistów/księgowych od podatków danego państwa czy pod daną firmę. Niech stworzy centrum księgowe dla firm zagranicznych. Skoro jest we Wrocławiu to dlaczego nie może być w Jeleniej Górze? Koszty niższe a młodzi ochoczo pójdą do pracy.
Że co ? Że to utopia ? Jaka utopia ? Normalne prawa rynku. Zespół dobrze wyszkolonych pracowników, dobra cena usługi = czysty pieniądz dla inwestora.
Sądzicie, że dla zleceniodawcy będzie ważne czy obliczą te podatki we Wrocławiu czy w Jeleniej Górze ? Jasne że nie.
No i może nasz wydział UE, też zacznie kształcić księgowych profilowanych pod dane kraje czy systemy finansowe. Z turystyki nie wyżyjemy, z outsourcingu ? Może tak!
Porzućcie lata 70te i przestańcie młodym ludziom dawać iluzję, że te pięć lat studiów coś zmieni, bo zmierzając nadal w tym kierunku co do tej pory robicie im krzywdę.
Tylko czy zakurzone katedry będą chciały odstawiać kubek z kawą i rozpocząć zmiany.
Zawsze to łatwiej co roku opowiadać to samo i odliczać dni do wakacji czy emerytury.
Galeria
Komentarze
ksero @ 83.8.250.*
wysłany: 2012-05-15 15:16
Cyt" Ci ludzie pokończyli studia, mają odpowiednie wykształcenie tylko nikt nie daje im szansy na pokazanie tego co potrafią"
- nie dają młodym szansy celowo , bo o stołki pod du...i sie boja ot co!-kolokwialnie pisząc.
xiaopeng @ 92.41.251.*
wysłany: 2012-05-15 15:26
Niestety ja po tej uczelni nie moglem znalezc pracy, chyba ze pracq nazwiemy cos za co placa 1200zl. Zalosne.
Łukasz @ 95.178.81.*
wysłany: 2012-05-15 16:33
panie blogger, może przekręcę pańskie nazwisko. Co? To obciach, nie? Z resztą, po co używać jakichkolwiek oficjalnych nazw. Lepiej uniknąć wtopy... (wydział od pewnego czasu nazywa się inaczej). Czasem, zgodzę się, nie warto wiedzieć jak się nazywa coś o czym się mówi, bo demagogia nie byłaby tak magiczna.
W.L.---> Dla Pańskiej informacji to zanim napisałem tekst, wszedłem na stronę Wydziału Ekonomii, Zarządzania i Turystyki. Wg mnie nadal jest to Wydział Gospodarki Regionalnej i Turystyki. Bo naturalnie zmiana nazwy zmienia cały tok studiów i je same (sic!).
Cóż tam mamy:
Kierunek ekonomia
Ekonomia menedżerska
W.L.--->absolwent posiada podstawową wiedzę z zakresu kierunku ekonomia, zna podstawy metodologii nauk ekonomicznych, ma specjalistyczną wiedzę z zakresu metod analizy ekonomicznej, wykorzystania podstawowych narzędzi współczesnej ekonometrii, statystyki oraz informatyki i zastosowania ich w skali makroekonomicznej, regionalnej i w sektorze przedsiębiorstw,
Gospodarka i administracja publiczna
W.L.--->absolwent dysponuje specjalistyczną wiedzą dotyczącą zjawisk i procesów gospodarczych, społecznych i przestrzennych, charakterystycznych dla lokalnych i regionalnych układów terytorialnych – miast, gmin, powiatów, regionów; w szczególności jest to wiedza w zakresie ekonomiki miasta, gospodarki samorządu terytorialnego, gospodarki przestrzennej oraz rozwoju lokalnego i terytorialnego.
Rachunkowość i doradztwo finansowe
W.L.--->absolwent ma podstawową wiedzę w zakresie sposobów postrzegania oraz metod pomiaru i wyceny, a także zasad dokumentacji i ewidencji składników majątku, źródeł finansowania i zdarzeń gospodarczych w podmiotach gospodarczych, w tym m.in. w jednostkach sektora finansów publicznych,
posiada ogólną wiedzę o formach i sposobach komunikowania informacji finansowych,
absolwent zna podstawowe zasady i mechanizmy oraz specyfikę prowadzenia gospodarki finansowej przez podmioty gospodarcze, jednostki sektora finansów publicznych i gospodarstwa domowe oraz podstawowe ryzyka towarzyszące tej gospodarce,
zna podstawowe metody, techniki analizy kondycji finansowej podmiotów gospodarczych, metody, techniki wyceny prostych instrumentów finansowych; procedury, techniki i narzędzia kontroli sprawdzających i zarządczych oraz procedury, techniki i narzędzia postępowań audytowych,
posiada wiedzę w zakresie krajowego prawa gospodarczego, w tym bilansowego, finansowego, po-datkowego, bankowego, ubezpieczeniowego; wiedzę na temat struktury systemu finansowego oraz systemu podatkowego. (W.L.---> gdzie są miejsca pracy ?, może oferta pracy jako agent ubezpieczeniowy na własnej działalności?)
Kierunek zarządzanie
Logistyka menedżerska (W.L. ---> Logistyka inaczej zarządzanie ale fajniej brzmi)
Zarządzanie gospodarką turystyczną i hotelarstwem
Zarządzanie jakością i środowiskiem
W.L.---> Reszty profili absolwentów nie wklejam, ponieważ jest to odmiana zarządzania przez wszelkie przypadki. I teraz pytanie jak wielu tych studentów będzie ZARZĄDZAĆ? Jak wielu ? No WSZYSCY!
Zarządzania to powinno się uczyć na studiach podyplomowych, kiedy już taki ekonomista wie czego potrzebuje do dalszego rozwoju.
URAAAA! Wszyscy studiujmy zarządzanie! To takie modne! A komu potrzebne ? A czym będziecie zarządzać i gdzie ?:O
Piteros @ 83.7.43.*
wysłany: 2012-05-15 19:02
Panie Wojciech
Aby coś krytykować naleźy mieć przygotowanie merytoryczne. Zatem nie Wydział Gospodarki Regionalnej i Turystyki a Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki. Zatem tylko część osób kończy specjalność turystyczną. A o opinie może lepiej spytać absolwentów. Często są to dyrektorzy, menedżerowie a nawet posłowie (również w tej kadencji)
W.L.---> Co do nazwy wypowiedziałem się w poście innego Komentatora. Natomiast co do absolwentów, jasne ale kiedy owi kończyli studia ? Jakie były czasy powiedzmy w latach 90tych lub wcześniej ? Jakie możliwości? Z naszego regionu mamy posła który z tego co słyszałem to nie ukończył chyba żadnej szkoły. Nie przeczę, że wielu wybitnych ludzi ukończyło ten wydział i piastują odpowiedzialne funkcje w wielu firmach i instytucjach. Tylko to jest bardzo nieliczna grupa. Ja bym chciał aby obecni absolwenci mieli jakiekolwiek szanse na pracę, już nie mówię o "menadżerowaniu" tylko o zwykłej przyzwoitej pracy.
student pwr @ 83.21.170.*
wysłany: 2012-05-15 22:11
Oczywiście nie poddaję się, bo trzeba robić swoje :) Tak jestem na pierwszym roku.
aurelius @ 78.10.102.*
wysłany: 2012-05-16 22:24
Panie Piteros
Ma pan rację po tej wspaniałej uczelni oczywiście są wartościowi ludzie, którzy mają wysokie stanowiska. Jednak teraz absolwenci Wydziału Ekonomii znajdują pracę w naszym mieście w większości po znajomości i dzięki kolesiostwie i układom. Tworzy się dla tych ekonomistów dodatkowe całkiem nieźle opłacane stanowiska w m. in. urzędach i miejskich spółkach, a dla inżynierów 1500 zł i do roboty żeby pan ekonomista mógł tabelki policzyć i wykazać się jaki to on ważny i że mu się należy ta pensja, którą co miesiąc pobiera z naszych kieszeni. A nazwa wydziału to szczegół, nie ma pracy dla tylu ekonomistów i jest to marnowanie potencjału młodych ludzi i bez sensu studia, więc akurat w tym wpisie popieram pan Leszczyka. Pozdrawiam
Mariusz Synówka @ 80.51.157.*
wysłany: 2012-05-14 23:17
cyt: "Co ja mam pisać? Ile razy? Kultura osobista mi nie pozwala na ubranie tego co myślę w odpowiednie słowa."
Chyba jednak Pan wie co przelać "na papier" i w jakich uczynić to słowach - tylko skąd ta nagła przemiana u malkontenta sprzed kilku dni. Po tamtym wpisie byłem 3x na nie!!! Teraz... chętnie poczekam na kolejne wykłady. Ten temat trafiony w "6"!
W.L.---> Nie jestem malkontentem, natomiast mam jedno życie i na siłę nie chcę nikogo uszczęśliwiać. Poświęcę czas na własne sprawy.
Wielu z nas ma ciekawe pomysły jak to miasto uchronić przed upadkiem, niestety od 1989 roku z jednej strony trafiamy na opór "murów" w urzędach, z drugiej strony na obojętność jeleniogórzan. Oni nie wierzą już nikomu.
Żeby było ciekawiej, wielu moich znajomych urzędników podziela zdanie moje i innych osób, które chcą zmian. Ci ludzie pokończyli studia, mają odpowiednie wykształcenie tylko nikt nie daje im szansy na pokazanie tego co potrafią.